12 Ocak 2012 Perşembe

Bilgi: (6) Canlı Sinema

Canlı Sinema, geçmişte sessiz filmlere eşlik eden canlı müziği anlatmak için kullanılıyordu, bugün müzisyen ve görsel sanatçıların eşit işbirliğiyle canlı ürettiği eş zamanlı ses ve görüntüyü tanımlamak için kullanılıyor.

PSM! – İspanya. Bir hikayeleri var, çekimleri var. İki müzisyen, iki videocu eş zamanlı kurgu yapıyorlar sahnede. Canlı filmi tekrar kurguluyorlar. Tabi hiç bir zaman aynısı olmuyor fakat genel gidişat ve vermek istedikleri birşey aynı.http://vimeo.com/21518564

Vj’liğin ilerlemesi ve yaygınlaşması canlı sinemanın oluşumuna katkı sağlamıştır. Kulüplerde Dj’le birlikte yapılan “klasik” video miks dışında Vjler eylem alanlarını genişlettiler, galeri, müze gibi daha “sanat” olan yerlerde sesin ve imajın “daha sanatsal” birbirine geçtiği, üzerine düşünülüp önceden çalışıldığı işler yapıyorlar. Djle görsel yaptığınızda çalacağı parçaları bilmiyorsunuz. Canlı sinema ve Vjlik işlerini birbirinden kesin ayırmak zor. Fakat canlı sinema seyircinin çoğu zaman oturarak görselleri/ekranı kendini vererek seyrettigini varsayıyor. Eğlence ortamı olan kulüplerde görsellerin izlenme sürekliliği yok, yani dans ediyoruz, içki almaya gidiyoruz, konuşuyoruz vs. Genel ortamda renkli duyusal veriler oluşturuyorlar, bir hava/ortam oluşturuyorlar. Vjlik görsel Djlik gibi, vj klipleri satılıyor. Bir Vjin kullandigini digeri de kullanabiliyor. Canlı sinema sanatçılarının üretimleri daha kişisel oluyor. Kulübe görselleri görmek için gidilmiyor ama canlı sinemada görüntü ve vjlik müzikle daha eş bir yere sahip.

Opie- Fransa. Gerçek oyuncuyla kamera önünde o sırada çekip o sırada kurgulayarak yapıyor.

Canlı AV olarak da adlandırılan çoğu elektronik müzikle yapılan performanslar. Video ve müziği yapan kişi aynı olabiliyor.


Olga Mink & Scanner- Hollanda, The Nature of Being 2008

VJ Emiko Polonya, 2011@Freemote: http://vimeo.com/33501235

Aşağıdaki bilgiler Mia Makela’nın makalesinden özetle bu performans çeşidinin teknik detaya girmeden kendine has özelliklerini ortaya koymaya çalışıyor. http://www.miamakela.net/LIVECINEMA/Livecinema.html

Canlı Sinemayı Oluşturan:
  1. Projeksiyon
  2. Performansçı/performans sanatçısı
  3. Seyirci
  4. Mekan ve aynı zaman

Dili: Montaj/Kurgu, Kompozit/Birleştirme, Görsel Efektler

Kaynaklar: video klip, Flash, 3d animasyon, processing, vvvv nin yaptigi soyut generative görseller,
Oyun motoru (JODI),
WJ=Web Jokey http://www.wj-s.org/
“WJ-S is a software and a flexible public device for web performances allowing WJ-S (webjays, artists, web addicts and web mutants) to play live with text, sound and visual content available on line. WJs take the control of a multiscreens environment and surf at distance in different browser windows simultaneously. WJ-S is a visible and collective experience of the surf. WJS is an immersive experience in the flux. “

Google Earth Web servisini kullanan Satellite Jokey http://www.youtube.com/watch?v=VYG9VIEOUrg
 ve canlı kamera (Hotel Modern)

n  Video Sanatının, Vjliğin ve Canlı Sinemanın ortaklığı. Tekniklerin araştırılması, ucuz yollarının.
TV, tüketim kültürü, globalleşmeye karşı. IT büyüklerinin birey üzerindeki baskıcı gücüne karşı.
Open source, DIY hareketi- BEDAVA YAZILIM!
a.     ALAN
1. Dijital alan: gb, video compression
2. Masaüstü alanı: patch, sub-patch, hız
3. Performans alanı: dansçı, müzisyenler
HC GILJE – Synk (dansçıyla canlı empr.) http://vimeo.com/3333216

Discotrope- “project moving images of dancers onto the Discotrope ball. The video dancers power the ball, literally and figuratively: the ball uses solar cells as disco ball mirrors. So the projected dance videos not only reflect off the ball, they also “solar”-power the motor that makes it rotate – which creates zoetrope-like projections on the surrounding walls, floors, surfaces, and people.” Amy Alexander’s project: http://discotrope.org/

4. Projeksiyon alanı: beden, bina, ekran formatı şekli







Beden üzerine: 2011. Daniel Schwarz http://vimeo.com/21108948 
Bina üzerine:


Heykel üzerine: 2011. Robert Siegel http://vimeo.com/30310763

    1. Fiziksel Alan:seyirciyle performançılar arasında kalan alan, önüne geçerse gölge, teknik seylerin yerleri, site spesifik tasarım

  1. ZAMAN
1.     Emprovizasyon: Müzik ve görselciler birbirinin üzerine eş zamanlı etkileşimle sezgisel üretim.

“From the perspective of media history, the vagueness of the term synchronization is interesting, in particular in view of the relationship between the senses and media: where is the simultaneity of seeing and hearing produced? Somewhere between the medium and the viewer? This is where discourses about what the terms asynchronism[3] or synchresis[4] mean begin. A look at the prominent historical points with respect to the technical interconnection of image and sound media — from Edison’s Kineto-phonographs to digital audiovisual formats — shows that the individual technical media for image and sound involved change, as do the methods of their synchronization. Accordingly, such a comparison of different methods of synchronization does not initially raise the question of what an image or a sound actually is, but what relationships they take up with one another. More precisely: in which temporal relationships and at what positions can sounds and images occur in audiovisual arrangements?” Synchronization as a Sound-Image Relationship by Jan Philip Müller 

2002 Canlı Video Empravizasyon (1999’da Nato+055, video object program, böylece canlı video görüntüsü manuel kontrollerle bilgisayarla işlenip
242.pilots received the image award at transmediale (berlin) in 2003, for mastering “the multifarious aspects of image production under the conditions of digital, interactive and network-based media”:”242.pilots was born out of a necessity to define and refine a new genre, live video improvisation: We create programmed structures which we navigate through during a performance, each pilot has his distinct way of processing the images before they blend together.
We established 242.pilots as a visual band with Kurt Ralske, Lukasz Lysakowski and myself…We specifically chose to perform in art-related venues like galleries, cinemas and theatres to tie our links to early avantgarde cinema of the 20s and experimental cinema of the 60s, more than to the VJ club scene. 242.pilots have been compared to free-jazz groupshttp://nervousvision.com/242pilots/pilots.stills/Picture%201.pdf


“I have found many similarities between my approach to video and the way musicians work, especially within the noise and impro scene: The idea of video as a flow, an energy, something that can be molded and transformed like a substance, the focus on texture and the moment instead of creating a musical structure. A live setting implies trying to have some control over a chaotic energy, or to create a dialog between performer, structure and chaos.”

“(Tek müzisyen & bir ekran (Isodora) http://www.youtube.com/watch?v=DlTdFJbbVzs&feature=related )



a.     Vjin Ritmik olarak reaksiyonu
vj FEST 2009@ALBERt CAMUS







a.     Canlı ve Gerçek Zaman: Kolayca tekrar edilemez, biricik

Canlı video- AVCENTRALEN (İsveç) Pixelache Festivali 2003 : http://www.youtube.com/watch?v=uWIo2Ah1DmU

b.     Loop: Tekrar eden kısa videoların ritminin müzik ritmi gibi oluşturulması veya doku ve zaman önemsenerek (videonun enerji olarak hamur gibi yogrulması)...

VideoSample: Videolardan alınan kısa bir aralık. Sample müzik dilinde yaygın.
Sampling, analog bir veriyi dijitalleştirmek için yapılan belli aralıklarla data alarak/yazarak (sampling frequency). Frame per second mantığı.

c.     YANSITMA
1.     Alansal/Hacimsel Projeksiyon

Suyun Üzerine: http://vimeo.com/29360362

blink (hc gilje 2009)by hc gilje http://vimeo.com/7066012


Pictoroma Project at SAT, Montreal (Free software LightTwist):http://www.youtube.com/watch?v=e2R7vg1YrHs
2.     Mediatecture: LED, architectural screens, interactive or not for weather, etc.
3.     Dokunulabilir Ekran
d.    PERFORMANS
Bilgisayar karşısında ekrana bakan biri ne kadar performansçı olabilir?
2003 Cinema Fabrique. JUSTIN MANOR (MIT tezi) Jest ve mimiklerle control edilen vj programı http://vimeo.com/952053



2010 “Live Internet VJ” VJ Übergeek
Armed with air mouse, mobile keyboard and swanky clothes, Übergeek (Amy Alexander) performs a search engine. She inputs a search term into her custom search engine VJ software, and search engine results interactively animate in psychedelic colors and patterns ranging from Fischinger to Pong. Slightly hyperactive Übergeek drives the visuals by banging away on a gaffer-taped Body Keyboard and conducts the swirling text with her trusty remote control. A few other geek toys, ranging from joysticks to Dance Dance Revolution pads also make occasional appearances as Übergeek uses them to (hyper)actively control the imagery. …It's sort of data visualization in reverse: The "literary voices" of the internet (aka the real stuff people say online) are center stage. Search for single words like "love" or "peace" and the results are predictable. But search on "I've had problems with Prozac" or "I've never smoked that" and a different story emerges... It's the stuff you don't normally find on Google, tales from the desktop spun into the club.”Amy Alexander (VJ Ãœbergeek) has performed CyberSpaceLand in a variety of…http://cyberspaceland.org/

 Elle video scratch-X-Box, Kinect kamera ile,2011. MORISHUZ: http://vimeo.com/18721273

Görsel yapan çalabildiğiniz bir alet nasıl olabilir?
Visual music instrument Toshio Iwai anlatıyor: http://www.youtube.com/watch?v=JgifXO0z7Us
“One could call the pattern of holes in the music box scroll a gestalt, which is to say an integrated perceptual structure. Via the tuned metal tongues of the music box the orientation of these holes is mapped onto the diatonic scale which is a sonic gestalt or integrated structure. It is impossible to play discordant music using the diatonic scale alone and Iwai’s various excursions into the visual-musical use this fact to map minimalist grid based patterns onto aesthetically pleasing sonic outputs. The diatonic scale can also be understood as a species of narrative structure where narrative is understood in the broadest sense akin to concepts such as pattern, gestalt, structure, system, game, language game etc. It is also possible to refer to Einstein’s connection between creative thinking and what he calls the ‘picture’” http://artintelligence.net/review/?p=349

TOSHIO IWAI – Soundlenz: http://www.youtube.com/watch?v=TF-EL_4kHXQ


2007. Loud Objects: It is a live physical computing concert, where they hook up different sound components on a overhead projector making it interesting also visually.http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=I7xJ9pr0TXc http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=_RQwhZjhBpo


Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme